dinsdag 19 januari 2021

Porselein betreffende Napoleon

 

Enkele opmerkingen bij deze objecten.


Driemaal bezochten Bartje en ik de porseleinfabriek te Gien aan de Loire in Frankrijk.
Het is prachtig om dit te zien, talloze complete serviezen worden hier geproduceerd en verkocht.
In Frankrijk dekt men immers de tafel mooier en uitgebreider dan bij ons. We hebben daar enige leuke kerstbordjes voor onze schoondochters en onszelf gekocht. De vrouw van mijn reisvriend L. heeft zelfs een abonnement op die kerstbordjes: elk jaar komt er een nieuwe bij, ze heeft er denk ik al dertig. Ze zijn overigens niet zo goedkoop!
Tijdens het rondlopen trof ik daar ook Napoleon-porselein aan. Natuurlijk kocht ik het meteen. Een kop en schotel, vier borden met zijn hoofd erop, twee kleinere idem, een beker en een zgn poche-vide, een soort langwerpig plat schaaltje. Bedoeld om de spullen uit je zakken op te leggen bij thuiskomst. In de praktijk een sleutelbakje, maar ik vind het zonde om het daarvoor te gebruiken.
Dit alles staat op een plank in een van mijn kasten. (zie de foto’s).


                             


                                        



    

    



Enkele jaren geleden zag ik in een vitrine in de kringloopwinkel een viertal Napoleon-objecten van porselein. Een soort bloemenvaas, een roemertje (?), een kleine poche-vide en een soort tabakspotje met deksel. Je moest er op bieden. Na een paar dagen was ik de gelukkige, want ik bracht het hoogste bod uit (30 Euro). Dat was weer binnen.


                                                       


Verder: een cognac glas met een N, maar dat zie je wel vaker.

                                                       


Tenslotte: een swarowski van Napoleon. Het plaatje zit aan de onderkant en is er op geplakt. Er bestaat nog een andere swarowski met de vorm van zijn hoed. Die heb ik niet.

                                                          

Het plankje (nisje) wordt gecompleteerd met een standbeeldje ten voeten uit van Napoleon.
Daarvan heb ik er veel meer, maar daarover later!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten